Suzuki SX4

Historia marki Suzuki

Suzuki to japoński koncern, który założono w roku 1909, a nazwa wzięła się od twórcy, Michio Suzuki. Co ciekawe pierwszym zamysłem tego właściciela było stworzenie firmy zajmującej się działalnością tkacką i dlatego na początku nazywała się Suzuki Loom Company. Kolejne lata przyniosły zmiany w takich założeniach i przedsiębiorstwo „obrało kurs” na motoryzację.

Dwa lata po tym, jak w roku 1937 powstały pierwsze projekty samochodów, Suzuki wypuścił na rynek prototypy, które jeździły na silnikach benzynowych. Okres II wojny światowej przyczynił się do zawieszenia działalności, którą wznowiono w momencie, gdy wojna zbliżała się do końca. Firma Suzuki nie zajmowała się jednak produkcją samochodów, a działalnością ukierunkowaną na rynek jedwabniczy. Dopiero w roku 1951 właściciel firmy ponownie powrócił do realizowania projektów stricte motoryzacyjnych. Wynikało to z faktu, że w Japonii brakowało niedrogich samochodów, jako wygodnego środka transportu.

Suzulight, czyli pierwszy model wyposażony w silnik benzynowy o mocy 15 KM trafił do sprzedaży już w roku 1955. W następnych latach pojawiły się kolejne modele z linii Suzulight, m.in. auto dostawcze, Suzulight Carry. W roku 1970 w sprzedaży pojawił się z kolei pierwszy pojazd terenowy, czyli Suzuki Jimmy. Ostatecznie nazwa firmy została ustalona pod koniec ubiegłego wieku i jest znana pod nią do dzisiaj: „Suzuki Motor Corporation”. Instytucja ta ma na swoim koncie szereg samochodów, na przykład osobowych, takich jak: SX4, Swift, Vitara, Grand Vitara, Jimny, Splash, a także Ignis, Baleno, Alto, czy Suzuki Samurai.

sx4

Czym wyróżnia się Suzuki SX4?

Świat poznał Suzuki SX4 w roku 2006 – model dostępny w dwóch wariantach pod względem nadwozia, czyli sedan z czterema drzwiami oraz crossover wyposażony w pięć drzwi. Pomimo klasycznej sylwetki SX4 nie pozostaje niezauważony na drodze, do czego przyczyniają się pokaźnych rozmiarów reflektory, a także niedługa maska i podniesiona część tylna pojazdu.

Pierwsza modernizacja miała miejsce w roku 2009, a kolejna trzy lata później. W wyniku takich przeobrażeń w samochodzie zmieniono napęd, co sprawiło, że SX4 stał się bardziej atrakcyjny pod względem ówczesnych wymogów rynkowych. Zmiana wyglądu wiązała się natomiast z zastosowaniem innego zderza niż dotychczas, a także z montażem innej atrapy chłodnicy. W środku zaś tak kierowca, jak i pasażerowie mogą cieszyć się lepszą izolacją akustyczną, tłumiącą hałasy dobiegające z zewnątrz. We wnętrzu znalazły się też nowe wskaźniki i panel, za pomocą którego obsługuje się klimatyzację.

W roku 2013 firma Suzuki zdecydowała się zakończyć produkcję tego modelu, pomimo że były pomysły i projekty na wprowadzenie na rynek nowych wariantów SX4. Ostatecznie jednak zamiast następcy pojawił się na rynku zupełnie nowy model pod inną nazwą, czyli Suzuki Vitara.

Chcąc kupić ten model, warto pamiętać o tym, że nie jest on dostosowany do obecnych standardów, jeśli chodzi o emisję CO2 (norma to teraz 95 g/km). Co prawda można spotkać się ze stwierdzeniami, że jak na model typu hatchback z napędem na cztery koła, emisja na poziomie *150 g/km jest „do przyjęcia”, niemniej normy są w tym przypadku wyraźnie przekroczone. Model z roku 2010 z silnikiem o pojemności 1,6 litra, jest uważany za bardziej ekologiczny, gdyż emituje *129 g/km CO2. Wciąż jednak taka emisja Suzuki SX4 to za dużo, jak na dzisiejsze założenia.

5/5 - (1 vote)